סמסטר קיץ בשפה האנגלית לסטודנטים מסין 

פרופ'מ. מירי ברק

השבוע הסתיים בהצלחה מחזור שלישי של סטודנטים מסין שמגיעים לישראל במטרה ללמוד בטכניון במהלך סמסטר קיץ. מדובר בשיתוף פעולה בין משרד המדע הסיני ומשרד המדע, טכנולוגיה וחלל של מדינת ישראל. הקורס "הרשת כסביבה לימודית", שניתן בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה, היה אחד משבעת הקורסים שהטכניון מציע לסטודנטים מוכשרים מסין. מתוך רשימה ארוכה של מועמדים, התקבלו לקורס 28 סטודנטים שלומדים בפקולטות הנדסיות ומדעיות באוניברסיטאות מובילות בסין. בקורס השתתפו סטודנטים הלומדים הנדסת מכונות, הנדסת מזון, מדעי המחשב, הנדסת תחבורה, כלכלה ועוד, כולם מונעים על ידי הרצון ללמוד שיטות הוראה, למידה והערכה חדשות ודרכים להתאמת החינוך המדעי-טכנולוגי למאה ה-21.

הקורס שניתן בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה ייחודי בטכניון בכך שהוא משלב סטודנטים ישראלים. השנה השתתפו שבעה סטודנטים מתוכנית מבטים שנבחרו בקפידה על פי ההישגים האקדמיים. במהלך ארבעה שבועות אינטנסיביים, הסטודנטים התנסו בקריאה ביקורתית של מאמר, השתתפו בשיח טיעוני, ביצעו הערכת עמיתים, פיתחו משימות ללמידה מבוססת פרויקטים, וכתבו תסריט לסרט מדעי. הסטודנטים הישראלים הובילו קבוצות לימוד של ארבעה סטודנטים מסין, תוך שהם מהווים מודל לחיקוי בכל הקשור לחשיבה ביקורתית והבניית ידע בדרכים יצירתיות. שילוב הסטודנטים הישראלים נועד לעודד חשיבה "מחוץ לקופסה" אצל הסטודנטים הזרים שמגיעים מתרבות שמרנית שאינה מעודדת פתיחות וגמישות מחשבתית.

הסטודנטים הסינים שהיו בתחילה ביישנים, שקטים וניסו שלא להתבלט, החלו עם הזמן להיפתח ולהשתתף באופן פעיל בשיעורים. הם הראו עניין רב בנלמד, השתתפו באופן פעיל בסיעור מוחות ולעיתים הביעו עמדות המנוגדות למוסכמות מקובלות במדינתם. הסטודנטים הסינים הציגו דוגמאות מתוך מערכת החינוך הסינית ולמדו על מערכת החינוך הישראלית ועל חדשנות בתחום הוראת המדעים באירופה ובארה"ב. הקשר בין הסטודנטים מישראל ומסין הפרה את שני הצדדים, עד כדי קיום מפגשים בלתי פורמליים מעבר לשעות הקורס.